Chciałem wspomnieć jeszcze raz, ale bardzo krótko o tworzeniu
gier bez odnoszenia się do grup użytkowników na forach tworzących gry
ich najczęstszych problemów. Jak się do tego zabrać, aby wciągało i było
świetnie/zabawnie i pasjonująco. Wcześniejsze moje teksty dotyczyły
głównie najczęściej popełnianych błędów. Zaczynam:
Gry to zabawa. Tworzenie gier to powinna być zabawa. Nie
możesz inaczej do tego podejść. Podchodząc do tego inaczej jesteś
skazany na porażkę. Dlaczego ? Ponieważ celem gier jest dać rozrywkę i
tobie w trakcie tworzenia i graczowi - jeśli twórca robi na siłę i nie
traktuje tego jako zabawy - nie odda w pełni swoich myśli i będzie miał
problem z uczynieniem tego czym ma być gra - przede wszystkim zabawą i
wciągającą przygodą.
Prawdziwy twórca gry rozumie co
robi od podszewki. Jest w stanie stworzyć każdy fragment rozgrywki i
mechaniki własnoręcznie - absy/menusy/sytuacje/scenki - cokolwiek czym
robi grę. Jest w stanie wyedytować grafiki jeśli ma taką potrzebę i
stworzyć grafiki na potrzeby gry i dobrać materiały, które jest w stanie
sam edytować w razie potrzeby. Jest w stanie zająć się udźwiękowieniem i
muzyką - tak samo jak z grafiką wyedytować w razie potrzeby. Jest w
stanie sam napisać fabułę i postaci, oraz stworzyć zdarzenia fabularne w
grze - zrobić scenki z fabułą, które się po prostu czuje i zdarzenia w
rozgrywce związane z fabułą. Te wszystkie rzeczy realizuje i potrafi
każdy prawdziwy twórca gierek.
Prawdziwy twórca
czuje co robi i rozumie wszystko co robi od a-z w najmniejszych
szczegółach co się przejawia na to, że dowolnie jest w stanie wyedytować
w dowolnej chwili każdy kawałek gry jak i elementy, z których ją
tworzy.
Wrzucanie gotowych skryptów- niszczy koncepcje - zabawy z tworzenia i kreatywność -
ogranicza wyobraźnie i nakazuje tworzenia gry myśleniem dookoła tych
skryptów co jest męczące inie ma nic wspólnego z wyobraźnią i
satysfakcją jaką ma dawać tworzenie gry. Na pewno robienie gier w taki
sposób w żaden sposób nie rozwija i nie uczy myślenia, ale powoduje
lenistwo i oczekiwanie rezultatów bez żadnego wkładu. Taki
podejście nie jest postawą twórców gierek, ale osób składających gotowe
schematy bez umiejętności - to co już było upchane w jednym miejscu w
formie sztywnych nudnych szyn, aż do końca bez elementów zaskoczenia i
własnej inwencji. Forma napisania tych skryptów jest oderwana od
czytelnego podejścia do tworzenia gier co nie tylko zabija swobodę
tworzenia, ale narzuca wszystko w sposób sztywny i schematyczny i
utrudnia tworzenie i rozumienie własnej gry. Najgorsze co może być to
nie rozumieć w najmniejszych detalach czym robimy gierki i co robimy.
Prawdziwy twórca unika gotowych skryptów ruby które tworzą inni, bo
skrypty powodują, że gry stają się schematyczne i tracimy nad nimi
kontrolę. Osoba, która wie jak coś zrealizować zrobi to sama z łatwością
na zdarzeniach i zajmie jej to chwilę lub pomyśli jak dojść do
rozwiązania za pomocą zdarzeń - zrobi to prędko da to jej wiele
satysfakcji, a jednocześnie w każdej chwili będzie mogła zmieniać co
napisze dostosowując do potrzeb sytuacji w grze i przede wszystkim
wniesie wiele nowych rzeczy do własnej gry i możliwości (!) Osoba, która
stosuje gotowe skrypty ruby nie ma takiej swobody to powoduje, że jej
gry są schematyczne od a - z i przeważnie bez duszy, a w dodatku
powtarza schematy, które ktoś już wałkował od a-z bez własnego wkładu.
Nie mogąc zmieniać dowolnie tych skryptów gry stają się schematyczne i
toporne. Wrzucając je tworzenie gier przestaje być tworzeniem, ale
męczącym procesem dokładania nowych elementów w okół tych gotowych
sztywnych skryptów. Nie ma to nic wspólnego z radością i zabawą jaką
daje tworzenie gier w rpgmakerze.
Fabuła, mechanika, postaci, muzyka, mapping To tylko luźne pojęcia, które nie pokazują czym są gry. Robienie czegokolwiek wg. schematów i rozwalanie gier na takie kawałki w trakcie tworzenia gry zabija ich spójność.
Gry w rzeczywistości są przygodami. Gry są prawie jak życie człowieka -
nie poznasz człowieka przez to, że rozwalisz jego organizm na kawałki i
zbadasz jego organy, ale przez historię, którą ten człowiek ci opowie. Podejście
na dzielenie i fragmentowanie gier na elementy zabija spójność gier -
tworzy osobne fragmenty, które ze sobą nie współgrają co rozwala klimat
gier. Można wiedzieć, że w ten sposób podzielone są nasze zasoby, ale
nie takim myśleniem powstają gry jak kładzenie na siebie zasobów
warstwami - najlepszych jakie wg. was zdobędziecie. To, że znajdziesz
najlepszą wg. ciebie muzykę, grafikę - nie sprawi, że zrobisz najlepszą
grę. Gry ocenia się przez wrażenia, które otrzymuje gracz od początku do
końca gry, a te mogą nawet sięgnąć zenitu bez dźwięku z grafiką
zrobioną z literek. Pomyśl...
Prawdziwy
twórca tworzy z własnej głowy, a nie opiera się na schematach z innych
gier. Tworzy fabułę własną, a nie stara się naśladować innych.
Prawdziwy twórca tworzy sam swoją rozgrywkę, i nie stara się naśladować
innych. Prawdziwy twórca tworzy własne rzeczy i nie baczy na
podporządkowanie się grupom, które są fanami konkretnych gier czy tworów
filmowych, bo przecież tworzy z własnej głowy.
Prawdziwy twórca podejmuje ogromne ryzyko i ma gdzieś co powiedzą inni w swoich ideach.
Prawdziwy twórca wie co może, a czego nie i potrafi to ocenić i nie
stoi mu to na przeszkodzie na drodze do kończenia gry, bo zawsze
znajduje rozwiązanie problemów na drodze tworzenia własnej gierki.
Prawdziwy twórca realizuje gry do końca bez problemów i nie zatrzymuje
się na błahostkach. Prawdziwy twórca zawsze znajduje szybkie sposoby,
aby rozwiązać postawione przed sobą problemy na drodze tworzenia gry.
Prawdziwy twórca tworzy gry, a nie skleja z gotowych elementów.
Prawdziwy twórca nie ma najmniejszych problemów z kończeniem gier, bo
wie co robi.
To wszystko jest prostsze niż wam
może się wydawać. Małe podsumowanko: Najważniejsza podstawa to to, że
tworzenie gier to jest zabawa. To jest najważniejsze i daje największą
moc.Kolejna podstawa to parcie do przodu z grą - sprawianiem, aby się
rozwijała do przodu i dało się w nią co raz dłużej grać, a nie tym aby
była co raz bardziej zasobożerna. Nie rozwijasz gry jeśli nie jest co
raz dłuższą rozgrywką, którą sobie możesz odpalić i przechodzić. Jeśli
zbierasz zasoby tworzysz jakieś statyczne/mechaniczne elementy, ale gra
nie robi się co raz dłuższą rozgrywką, którą możesz odpalić i
przechodzić to gry nie tworzysz - nadal stoisz w miejscu. Im dłużej da
się grać w to co tworzysz z każdym posiedzeniem tym więcej gry
stworzyłeś.
Jeśli wiesz co robisz bez problemu
kończysz kolejne gry i zajmuje to nie tak dużo czasu jak mogło ci się
wydawać wręcz sam siebie zadziwisz jak mało czasu potrzeba na tworzenie
nawet rozbudowanych gier.
Dlaczego gry tworzone przez grupy
powstają dłużej ? Dokładnie z tego powodu: ludzie, którzy robią w grupie
czas przeznaczony na tworzenie gry marnują na rozmowy i wzajemną
komunikację...Największa siła prawdziwego twórcy gier to umiejętność
robienia gier w pojedynkę, bo on nie traci czasu. Może wam się wydawać,
że fabularna gra tworzona w grupie powstanie szybciej, ale zdecydowanie
jest odwrotnie - wzajemne próby dogadywania się i porozumiewania zajmą
kilka razy dłużej niż sam czas tworzenia gry.
Jestem więc zdania,
że najlepsi robią gry sami, bo rozumieją wszystkie elementy z których
tworzą co gwarantuje najlepszy klimat i spójność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz